Gillian Jones kunsteducator

Als docent wil ik zo goed mogelijk les geven en mijzelf en leerlingen telkens opnieuw uitdagen.

Dit doe ik door middel van nieuwe lessen ontwikkelen en met verschillende doelgroepen te werken. Om hierbij enig kwaliteit te onderhouden en de leerlingen optimaal uit te dagen en te begeleiden houd ik rekening met de 8 verschillende persoonlijkheden die zijn vastgesteld door Gardner.

 

Nu is het onmogelijk tijden de les rekening te houden met alle persoonlijkheden, vooral als ik korte projecten in een klas uitvoer. Maar ik probeer mijn lessen en vooral lessen reeksen zo in te richten dat elk type tot zijn recht kan komen.

 

Verder zijn er creatieve processen om rekening mee te houden. Het creatieve proces volgens de vier stadia van Wallas (preparatie, incubatie, illuminatie en verificatie/elaboratie), lijken momenteel het beste uitgangspunt te zijn voor een reële weergave van creatieve processen.

 

Uit verschillende literatuur blijkt hoe belangrijk het is dat leerlingen gestimuleerd worden om zelf te associëren en exploreren en door de docent aangemoedigd te worden om steeds nieuwe ideeën te bedenken en nieuwe manieren te zoeken om iets te benaderen, en daarbij niet meteen aan strikte eisen van een opdracht moet voldoen; dat belemmert de creativiteit sterk. Het belang van betekenisvolle opdrachten voor leerlingen is groot. Dat motiveert en inspireert.

 

Flexibiliteit (open staan) en mindfulness (bewuste aandacht) in plaats van rigide routine ( werken volgens regels en structuren) is daarbij heel belangrijk. En een vorm van lesgeven waar ik de meeste positieve ervaringen mee heb.

 

Opleidingen en cursussen (afgerond)

 

  • Breitner Academie - Docent beeldende vormgeving - 2014
  • Vreedzame wijk training - 2019

Gillian Jones Creation

Al Sinds ik een kinds af aan teken ik graag. Alles beeldend was deed ik met liefde. Tot savonds laat in de donkere kamer fotos ontwikkelen. Portretten schilderen met olieverf en met potlood en stift mij  favoriete tekenfilms naa tekenen.

 

Het was pas veel later dat ik me realiseerde dat ik dit niet alleen maar als hobbie hoef te doen. Na de opleiding als docent beeldend vormgever te hebben gedaan ben ik ook bezig geweest met mijn ontwikkeling als kunstenaar. Ik ben fotografie gaan doen, vervolgens ben ik met eigen werk gaan exposeren. MAar toch voelde dit allemaal niet goed.

Het was pas dat ik met illustreren aan de gang ben gegaan dat ik me op mij plek voelde. 

 

Het verhaal heeft altijd een rol gespeeld in mijn beeldend werk. een inspiratiebron. Een beeld is voor mij zoveel meer dan een plaatje als er verhaal in zit. 

 

Ik ontwerp graag persoonlijk werk. ook werk ik aan mijn eigen illustraties. Kiderboeken uitgeven is een droom waar ik naar toe aan het werken ben.

 

In de afgelopen 3 jaar heb ik mijn lieve dochters op de wereld gebracht, en een hoop inspiratie opgedaan. In de komende 3 jaar hoop ik jullie allemaal meer werk hiervan te tonen en jullie net zo te indpireren.