Kinderen laten profiteren van goed cultuuronderwijs waarin ze plezier hebben en belangrijke vaardigheden leren.
Dat is waar CmK zich voor inzet. Omdat kinderen zich dankzij goed cultuuronderwijs ontwikkelen tot creatieve en kritische volwassenen die klaar zijn voor de uitdagingen van de 21e eeuw.
Om dit te bereiken bevordert CmK de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen, de deskundigheid van leerkrachten en vakdocenten en draagt CmK bij aan het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen en 21e eeuwse vaardigheden. Zodat leerlingen tijdens hun hele basisschooltijd in aanraking komen met muziek, dans, tekenen, toneel en erfgoed. Waardoor zij leren om hun creatieve vaardigheden te gebruiken om problemen op te lossen en antwoorden te vinden.
Zelf werk ik in samenwerking met meerdere kunstdocenten van het Kunstenhuis Zeist/de Bilt aan CMK projecten met thema's zoals de Gouden eeuw op verschillende basisscholen in de regio Utrecht.
Het Kunstmenu-project ‘Beeld voor beeld’ (groep 5-6) is een samenwerking van Kunst Centraal en het Holland Animation Film Festival (HAFF).
Het project bestaat uit drie onderdelen:
1. Het bekijken in de klas op het digibord van een programma van diverse animatiefilms (max. 1 uur).
2. Een lessenserie over animatiefilms, met een aantal praktische opdrachten.
3. Een bezoek van een filmmaker in de klas.
Via het Kunstenhuis geef ik de Leerlingen de kans om wat zij leren tijdens dit project toe te kunnen passen in de praktijk. In groepjes maken zij een eigen stop motion film. Zij gebruiken hun eigen materiaal en leren een verhaal te maken met het gebruik van filmgenres als thema.
Dit programma leert de leerlingen wat het is om een film te maken. De samenwerking, creativiteit en het technische wat komt kijken bij het maken van een film.
Steeds meer word er in de naschoolse opvang aandacht gegeven aan verschillende kunstvormen. Veel scholen bieden de keuze aan leerlingen om hier aan mee te doe en zo hi=un kennis van verschillende disciplines te ontwikkelen.
Elk jaar ontwikkel en voer ik verschillende projecten uit voor de naschoolse opvang.
Zomerschool in Utrecht geeft de gelegenheid om als leerling, een achterstand in taal en ontwikkeling in te halen. Het programma bied taal, geschiedenis, kunst en andere onderwerpen aan in een leuke maar educatieve vorm.
Als docent aan het UCK geef ik de leerlingen van de zomerschool praktijklessen. creatieve opdrachten die aanpassen op de woorden en onderwerpen die tijdens de lessen worden aangekaart.